Firma Cubik zaprasza do zapoznania się z szeroką gamą oferowanych produktów. Oferujemy szeroką gamę produktów takich marek jak: Mont Blanc, HAKR, pewag, alkohit, chariot, peruzzo, cruz, taurus, green alley, simaka, konig, led lenser, croozer, esbit, thule, cam, car accessories, pewag

Łańcuchy śniegowe

» Informacje ogólne o łańcuchach przeciwśnieżnych na koła.

Podczas zimowych wypraw w dalekie zakątki Polski oraz tereny zagraniczne, nieocenione stają się łańcuchy śniegowe. Zamocowanie łańcuchów znacznie zwiększa pełną mobliność pojazdu w każdych warunkach. Łańcuchy przeciwśniegowe poprawiają przyczepność kół na nawierzchni pokrytej śniegiem, głotem czy też lodem. W naszej ofercie znajdziecie Państwo szeroki wybór łańcuchów na każde koło aut osobowych, terenowych oraz specjalnych (wózków widłowych itp.)

Na rynku dostępna jest szeroka gama łańcuchów śniegowych. Przy ich zakupie nie należy kierować się tylko i wyłącznie niską ceną. Pamiętajmy, że wypływają one bezpośrednio na nasze bezpieczeństwo, a na tym oszczędzać nam nie wolno!

Szczególnie przestrzegamy przed zakupami łańcuchów w hipermarketach, w których jakość produktu nie stoi na pierwszym miejscu!

Oferowane łańcuchy przeciwśniegowe wykonane są w większości modeli ze stali stopowej manganowej lub tytanowej. Ogniwa ukształtowane są w kształt rombowy ukośny.

Tradycyjne modele łańcuchów śniegowych oprócz różnic w średnicy łańcucha czy wspomnianej jakości wykonania, dzielą się na posiadające napinacz manualny lub napinacz automatyczny.
Rozpoczynając temat łańcuchów śniegowych należy podkreślić, iż w Polsce w określonych rejonach kraju spotykamy znaki drogowe nakazujące założenie łańcuchów podczas złych warunków jazdy. Nigdy nie należy ich lekceważyć, chodzi bowiem o nasze bezpieczeństwo! Być może, niedługo łańcuchy staną się stałym wyposażeniem naszych aut. Powstaje zatem pytanie, jaki produkt wybrać?

» Powrót do listy tematycznej

» Czym są łańcuchy śniegowe z napinaczami manualnymi i automatycznymi

Kupując łańcuchy śniegowe interesuje nas wiele aspektów, ale najbardziej drażliwym pozostaje kwestia założenia łańcuchów przeciwśnieżnych na koła.W zależności od wybranego modelu obsługa łańcucha będzie łatwiejsza lub nieco bardziej wymagająca. Wszystko to za sprawą występowania lub braku automatycznego napinacza łańcucha.

Można bowiem wybrać łańcuchy z napinaczem manualnym i napinaczem automatycznym.

Jakie więc są różnice w praktyce?
Kiedy mamy do czynienia z łańcuchami z napinaczem manualnym, zakładamy je na oponę podobnie jak te wyposażone w napinacz automatyczny. Natomiast po przejechaniu ok.100m bezwzględnie należy zatrzymać się i ponownie dociągnąć łańcuch do opony, niwelując w ten sposób luz, który powstał podczas zakładania łańcuchów. Z doświadczenia wiemy, że nie zawsze jest miejsce i czas na to aby ponownie się zatrzymać na drodze, więc tym bardziej warto pomyśleć o łańcuchach z napinaczami automatycznymi.
Łańcuchy z napinaczami automatycznymi pozwalają na to, aby po pierwszym założeniu łańcuchy z każdym obrotem koła automatycznie dociągały się do opony bez udziału użytkownika. System ten nie wymaga ponownego dociągania i sprawdzania łańcuchów.

Przykładowo dla zrozumienia zagadnienia, można zapoznać się z filmami prezentującymi montaż i korzystanie z łańcucha bez napinacza automatycznego i z nim.

Łańcuchy bez napinacza automatycznego.


Łańcuchy z napinaczem automatycznym.


» Powrót do listy tematycznej

» Jak dobrać odpowiednie łańcuchy śniegowe do mojego auta ?

Przede wszystkim pierwszym krokiem będzie zapoznanie się z instrukcją auta, w której powinna być zawarta informacja o dedykowanej grupie łańcuchów do danego modelu. Może się tak zdarzyć, że przy danym modelu auta i przy konkretnej oponie producent nie przewiduje z pewnych względów założenia łańcucha celem uniknięcia powstania uszkodzeń.

Musimy jeszcze wiedzieć, na jaką wielkość opony szukamy łańcuchów, a możemy te wartości odczytać z opony. Będą to największe liczby umieszczone na obwodzie opony.



Jak odszyfrować te liczby?
205 to szerokość opony w milimetrach. Samochody małe mają opony o mniejszej szerokości, np. 165, a z kolei duże limuzyny i auta mocne – o większej, np. 225. Ekstremalne rozwiązania, stosowane w prawdziwej ekstraklasie samochodowej mogą sięgać szerokości nawet 275 mm.

Drugi parametr mówi o barku opony, czyli jej wysokości. Nie jest to jednak prosta wartość liczbowa, ale stosunek wysokości do szerokości. W tym wypadku łatwo obliczyć, że wysokość barku wynosi 112,75 mm (0.55*205).

Liczba po R oznacza średnicę felgi w calach.

Informację o rozmiarze opon (a często i o możliwych do zastosowania zamiennikach) w naszym pojeździe można znaleźć na słupku przy drzwiach kierowcy, w schowku, na klapce wlewu do paliwa oraz w instrukcji pojazdu.

Dobranie odpowiedniego łańcucha zgodnie z instrukcją auta jest bardzo ważne, bowiem w ten sposób nie narażamy się na uszkodzenia nadkola lub systemów ABS, ESP zlokalizowanych po wewnętrznej stronie koła. Dlatego też przy niektórych autach nie są dedykowane standardowe łańcuchy o 12mm oczku tylko max.9mm.



Jeśli już wiemy jakiego rodzaju łańcuchów szukamy, musimy jeszcze odpowiedzieć sobie na pytanie czy cenimy sobie wygodę w mocowaniu i obsłudze łańcuchów czy też cena jest dla nas pierwszym i ostatnim determinantem zakupu. Szczególnie polecamy łańcuchy przeciwśnieżne z napinaczami automatycznymi jak np. łańcuchy Weissenfels Uniqa M32 , łańcuchy śniegowe Thule CL-10 czy też ich odpowiednik do aut terenowych, SUV, VAN, jak łańcuchy przeciwśnieżne Thule XG-12.

» Powrót do listy tematycznej

» Na którą oś auta należy założyć łańcuchy przeciwśniegowe ?

Jeśli przychodzi nam założenie łańcuchów, musimy wiedzieć na którą oś je założyć. W opakowaniu zawsze powinny być 2szt. łańcuchów, a więc zakładamy je na oba koła. Zasada jest prosta przy autach o jednej osi napędowej, bowiem właśnie na jej koła należy założyć opony. W większości aut będzie to oś przednia ale w niektórych należy założyć na tył jak np. BMW, Mercedes.

Sytuacja już nie jest tak jasna przy napędzie 4x4. Zaleca się wtedy założenie łańcuchów na wszystkie koła obu osi, dla maksymalnej efektywności. Jeśli jednak zdecydujemy się na zakup tylko 1 pary łańcuchów, należy założyć je na oś przednią (chyba że instrukcja stanowi inaczej).
Wiele osób stwierdzi, że "skoro mam 4x4 to nie potrzebuję łańcuchów" lub "nigdy nie używałem łańcuchów bo nie było potrzeby". Należy mieć jednak świadomość, że sytuacja pogodowa w górach zmienia się znacznie bardziej gwałtownie niż w miejście i fakt, że w miejście nie ma śniegu nie oznacza, że w górach na drodze jest podobnie.



Dodatkowo są odcinki na drodze, w których wymagany jest bezwzględny nakaz posiadania łańcuchów śniegowych na wyposażeniu auta. Posiadanie odpowiednich łańcuchów śniegowych z właściwym dla danego państwa certyfikatem jest weryfikowane również przez lokalną Policję poprzez kontrole drogowe. W przypadku braku łańcuchów lub posiadanie nieodpowiednich, niepasujących do opony kończy się wystawieniem mandatu i nakazem zakupu łańcuchów w najbliższym punkcie, gdzie jak się można domysleć, nie jest najtaniej.

» Powrót do listy tematycznej

» Czy istnieją uniwersalne łańcuchy przeciwśnieżne na koła, pasujące do wielu aut ?

Zazwyczaj konkretne łańcuchy pasują na koła kilku rozmiarów, nie ma jednak łańcucha w pełni uniwersalnego. Na opakowaniu lub w dołączonej instrukcji zawsze znajduje się pełna lista aplikacyjna, informująca do jakich rozmiarów kół możemy założyć dany łańcuch. Jeśli zostały nam łańcuchy z innego auta, a na opakowaniu nie ma wyszczególnionego rozmiaru kół takiego jak w naszym nowym samochodzie, wówczas takich łańcuchów nie wolno zakładać! A zatem nie kupujemy łańcuchów do konkretnych aut, tylko rozmiarów opon.

» Powrót do listy tematycznej

» Czy lepiej wybrać droższy łańcuch przeciwśniegowy, czy tańszy w zupełności wystarczy?

W temacie łańcuchów śniegowych, jak i wielu innych produktów na rynku, można śmiało powiedzieć, że im droższy tym lepszy. Najtańsze łańcuchy śniegowe np. Taurus Diament produkcji krajów dalekowschodnich, nie będą cechowały się taką odpornością na ścieralność i tak mocnymi łączeniami ogniw jak w przypadku łańcuchów przeciwśnieżnych Weissenfels Uniqa czy chociażby łańcuchów firmy Thule, niegdyś produkowanych przez firmę Konig.

Na cenę również będzie wpływać grubość drutu, z którego zostało wykonane oczko łańcucha. Im grubsze oczko, tym bardziej "wgryza się" w śnieg i tym większa jest warstwa ścieralna takiego łańcucha.

Kolejno możemy mówić o gęstości siatki łańcucha, a więc defacto o polu efektywnej pracy łańcucha. Można łatwo sibie wyobrazić, że w przypadku tańszych rozwiązań i większych odstępach między wzorem romboidalnym łańcucha, łańcuch nie będzie tak efektywnie pracował jak w przyadku gęstego rozmieszczenia zarówno oczek jak i samych odstępów między poszczególnymi rombami.



A zatem pamiętajmy, aby nie oszczędzać na łańcuchach i nie kupować najtańszych nie firmowych, często bez atestu. Pozorna oszczędność może być zgubna i doprowadzić do dużo większych wydatków na kolejną parę lub naprawę samochodu w wyniku uszkodzeń przez słaby jakościowo łańcuch. Z tego też powodu niesłuszne jest twierdzenie, że przecież mogę użyć łańcuchy tylko raz czy dwa razy, aby najtańsze nie atestowane produkty uszkodziły nam samochód, nie wspominając już o naszym bezpieczeństwie.

» Powrót do listy tematycznej

» Czy i jakie certyfikaty powinien posiadać łańcuch śniegowy ?

Zdecydowanie tak. Łańcuchy śniegowe powinny posiadać certyfikaty i homologacje, aby mogły być dopuszczone do użytku w krajach UE oraz przede wszystkim dla pewności bezpieczeństwa używania łańcuchów. Przykładowo Ausria reguluję sprawę łańcuchów śniegowych normami O-Norm 5117 oraz O-Norm 5119, którymi to powinny być opatrzone odpowiednie łańcuchy.



Na opakowaniu niekiedy można doczytać również informację, iż dany produkt został wykonany zgodnie z normami ISO.

» Powrót do listy tematycznej

» Kiedy i gdzie używać łańcuchów śniegowych ?

Używamy łańcuchów śniegowych przede wszystkim na zasnieżonej lub oblodzonej drodze jeśli warunki nie pozwalają na płynną i bezpieczną jazdę zarówno w mieście jak i poza miastem. Dlatego warto, aby łańcuchy stały się podstawowym wyposażeniem zimowego ekwipunku. Jeśli przykładowo parkujemy auto pod blokiem, możemy stać się ofiarą silnego opadu śniegu nocą, gdzie do rana służby miejskie i lokalne nie zawsze zdążą z udrożnieniem przejazdu i wyjazdu.

W czasie podróży należy starać się przewidzieć warunki pogodowe i montować łańcuchy odpowiednio wcześniej, a nie wówczas, gdy auto utknie już w zaspie – wówczas na założenie łańcucha jest już za późno i można doprowadzić do nieprawidłowego montażu, zniszczenia łańcucha i uszkodzenia pojazdu. Montaż należy przeprowadzać w miejscach do tego przeznaczonych a gdy takich brak – na jak najbardziej płaskim miejscu poza jezdnią. Niedozwolona jest zmiana ciśnienia w oponach, zarówno przed jak i po zamontowaniu łańcuchów, należy przestrzegać ciśnień zalecanych fabrycznie.

Prędkość pojazdu musi być dostosowana do panujących warunków, pamiętajmy że na łańcuchach nie wolno przekraczać 50km/h !




W zależności od krajów UE istnieją różne wymogi dotyczące używania łańcuchów śniegowych.



Choć w Austrii nie obowiązuje nakaz posiadania łańcuchów śniegowych na wyposażeniu samochodów osobowych, to mnogość dróg - wzdłuż których zamontowane są znaki nakazu użytkowania łańcuchów ( w czasie, gdy droga jest zaśnieżona) - podpowiada, by zabrać je ze sobą na zimowy urlop.
Obowiązek jazdy w łańcuchach często jest egzekwowany przez służby drogowe. Często bywa tak, że na niektóre odcinki dróg - przy których ustawiona są znaki nakazu - wpuszczane są jedynie samochody z założonymi łańcuchami śniegowymi na kołach.
Kupując łańcuchy śniegowe warto zdawać sobie sprawę z faktu, że lokalne przepisy austriackie - normy O-Norm 5117 (łańcuchy do samochodów osobowych) i O-Norm 5119 (łańcuchy do pojazdów ciężarowych) - precyzują, jakie wymagania muszą spełniać łańcuchy śniegowe, by mogły być użytkowane w Austrii. Łańcuchy zgodne z w/w. normami, oznakowane są logiem jednej z nich - w zależności od rodzaju pojazdu, do którego są przeznaczone (informacje na temat certyfikatów i norm w łańcuchach śniegowych).

Używanie łańcuchów śniegowych jest dozwolone, ale tylko w przypadku gdy wymagają tego warunki drogowe lub jest ustawiony międzynarodowy znak nakazu używania łańcuchów.
Obowiązek posiadania łańcuchów przeciwśniegowych na wyposażeniu auta przez cały rok ma moc w: Albanii, Austrii, Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Francji, Macedonii, Norwegii, Słowenii i Turcji. Przepisy w poszczególnych krajach określają obszar oraz okres posiadania i używania łańcuchów. Najbardziej rygorystyczne przepisy obowiązują w Austrii i Norwegii, gdzie łańcuchy muszą spełniać odpowiednie normy O-Norm.
Od 2008 roku wg znowelizowanego kodeksu drogowego Austrii wszystkie pojazdy o ładowności powyżej 3,5 tony muszą być wyposażone w łańcuchy śniegowe, bez względu na aktualnie panujące warunki pogodowe. To jest obowiązek okresowy, dotyczący autobusów i busów w czasie od 1 listopada do 15 marca, a ciężarówek od 1 listopada do 15 kwietnia.
W Norwegii, także dotyczy to pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony, a poza tym obowiązują jeszcze szczegółowe uregulowania lokalne w regionach wysuniętych najdalej na północ. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w przewodniku dla kierowców samochodów ciężarowych („Porady Donny Diesel”), wydany m.in. w języku polskim przez Państwowy Wydział Komunikacji w Norwegii.

Natomiast posiadanie łańcuchów na wyposażeniu auta w warunkach zimowych obowiązkowe jest w: Czechach, Niemczech, Polsce, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii oraz na Węgrzech i we Włoszech.

W krajach takich jak Szwecja czy Francja w rejonach górskich obowiązek używania łańcuchów drogowych istnieje wtedy, kiedy droga pokryte jest śniegiem. Nie wymienione kraje europejskie nie są objęte żadnymi regulacjami dotyczącymi posiadania i używania łańcuchów śniegowych.

» Powrót do listy tematycznej

» Czy łańcuchy śniegowe uszkodzą felgę aluminiową lub stalową koła ?

Ponownie wracamy do tematu jakości łańcucha i związaną z nią ceną. Otóż droższe, markowe i co za tym idzie znacznie lepiej wykonane łańcuchy w większości wypadków albo są już odpowiednio zaprojektowane tak, aby ich kontakt z felgą koła był jak najmniejszy lub posiadają w zestawie odbojniki, które należy zainstalować na łańcuch po jego założeniu na koło.

Założenie odbojników na łańcuchy zabezpieczy felgę przed porysowaniem. Przykładem takich łańcuchów śnieżnych są np. Thule CL-10 lub łańcuchy do aut dostawczych, typu VAN, SUV - Thule XG-12







Innym rozwiązaniem są łańcuchy, w których element napinający nie przechodzi przez środek felgi minimalizując jeszcze bardziej możliwość uszkodzenia. Przykładem takich łańcuchów przeciwśnieżnych są Weissenfels Uniqa.



Godnym polecenia jest również łańcuch, w którym jego konstrukcja nie pozwala na uszkodzenie czy porysowanie felgi. Jest to łańcuch Thule K-Summit występujący zarówno do aut osobowych jak i typu SUV, VAN, dostawczy, kamper.


A zatem można śmiało powiedzieć, że wraz z ceną łańcuchów śniegowych, poprawiamy komfort użytkowania, estetykę pracy, zmniejszamy do minimum ryzyko powstania uszkodzeń łańcucha jak i auta.

» Powrót do listy tematycznej

» Czy istnieją łańcuchy śniegowe, które szybko i łatwo się zakłada ?

Można odpowiedzieć na to pytanie dwojako. Bowiem każde łańcuchy śniegowe zakłada się łatwo, jeśli zna się te 3 czasem 4 operacje, które należy wykonać. Jeśli jednak szukamy łańcuchów, które możemy założyć na auto wręcz intuicyjnie bez udziału instrukcji i żadnego przygotowania, mamy również takie rozwiązanie, z którego będą zadowolone również kobiety.
Proponujemy innowacyjne łańcuchy przeciwśniegowe firmy Thule Easy-Fit CU-9., których montaż odbywa się w 12 sekund !!!



Łańcuch w swojej formie wygląda może nieco zaawansowanie i odstraszająco, ale gdy tylko bierzemy go do ręki wszelkie wątpliwości ustępują przekonaniu i zadowoleniu z łatwości montażu. Poniżej przedstawi to film, prezentujący zakładanie łańcuchów Thule Easy-Fit CU-9.





Firma Thule zorganizowała również ustanowienie rekordu Guinessa w zakładaniu łańcuchów Easy-Fit CU-9 na czas. Rezultat jak na poniższym filmie.




Z dokładnym opisem i specyfikacją łańcuchów Thule Easy-Fit możecie Państwo zapoznać się na stronie firmowego sklepu internetowego, pod adresem: www.sklep.cubik.pl lub zapraszamy do odwiedzenia naszych salonów w Łodzi.



» Powrót do listy tematycznej

<>h3>» Jakie są zasady korzystania z łańcuchów przeciwśnieżnych ?
Większość tych zasad została wyszczególniona w powyższych artykułach, zatem w tym miejscu zostaną one ujęte w krótkich punktach.
  • Sprawdź w instrukcji obsługi auta, jaki typ łańcucha dedykowany jest do Twojego auta.
  • Z łańcuchami jeździmy tylko po śniegu lub lodzie przy prędkości do 50km/h
  • Łańcuchy zakładamy na oś napędową lub w przypadku aut 4x4 na przód - chyba że instrukcja podaje inaczej
  • Po założeniu łańcuchów, ruszaj spokojnie, umiejętnie dodawaj gazu, tak aby nie buksować kołami. Grozi to zerwaniem łańcucha.
  • Łańcuchy dobieramy do konkretnej opony konkretnego auta, a więc nie założymy łańcucha z poprzedniego auta jeśli nie ma wypisanego rozmieru opony na opakowaniu łańcucha.
  • Jeśli używamy łańcuch z napinaczem manualnym, pamiętaj, że po przejechaniu ok. 100m. należy zniwelować ręcznie luz na łańcuchu.
  • Jeśli na drodze są koleiny ze śniegu, w których widać czarną nawierzchnię, w celu przedłużenia żywotności łańcuchów zaleca się jazdę obok kolein po ośnieżonej części drogi.
  • Łańcuchy, w których starta jest ponad połowa średnicy ogniwa uważa się za zużyte.
  • Po zakupie łańcuchów radzimy przeprowadzić próbny montaż przed ich właściwym użyciem, w celu upewnienia się czy pasują na opony oraz w celu nabrania wprawy w montażu.
  • Sprawdź czy ciśnienie w oponach jest zgodne z podanym w instrukcji obsługi samochodu. Po założeniu łańcuchów nie zmieniaj ciśnienia w oponach.
  • Łańcuchy powinny być montowane, kiedy samochód zaparkowany jest na równej powierzchni, a hamulec ręczny jest zaciągnięty. Jeśli wymagają tego przepisy załóż kamizelkę odblaskową. Upewnij się, że jesteś dobrze widoczny przez innych uczestników ruchu drogowego.
  • Po założeniu łańcuchów upewnij się, że żadna ich część nie dotyka karoserii nawet przy maksymalnie skręconych kołach.
  • Po przejechaniu ok. 20 km lub dłuższego odcinka drogi nie pokrytej śniegiem, po nagłym hamowaniu lub po najechaniu na krawężnik należy sprawdzić czy łańcuchy są nadal poprawnie założone i czy nie uległy nadmiernemu zużyciu.
  • Zachowaj bezpieczną odległość od samochodu jadącego na łańcuchach, gdyż możesz zostać zraniony przez wyrzucane spod kół kamyki czy kawałki lodu.
  • Wszystkie wady fabryczne objęte są gwarancją. Gwarancja nie obejmuje uszkodzeń powstałych w wyniku nieprawidłowego stosowania lańcuchów.



» Powrót do listy tematycznej

» Jak zadbać o łańcuchy śniegowe ?

Po zdjęciu łańcuchów należy je oczyścić z zalegającego śniegu, błota i brudu, a po dojechaniu do celu podróży należy je starannie umyć pod bieżącą wodą i osuszyć oraz umieścić w oryginalnym opakowaniu. Można również przeprowadzić konserwację preparatem do łańcuchów. Przechowywać w suchym miejscu nienarażonym na wilgoć i działanie niepożądanych warunków. Łańcuchy należy przed każdym ponownym założeniem sprawdzić, nie wolno używać łańcuchów uszkodzonych oraz jeśli ich ogniwa są zdarte w znacznym stopniu. Naprawy mogą przeprowadzać tylko kompetentne osoby za pomocą oryginalnych części zamiennych. Niektóre modele łańcuchów są przeznaczone do stosowanie obustronnego, należy z tego korzystać w celu przedłużenia ich żywotności. Pamiętajmy, że łańcuchy śniegowe nie mogą być używane do innych zastosowań - do ciągnięcia, podnoszenia.


» Powrót do listy tematycznej